پهپادها بسیار پرطرفدار هستند. یکی از مواردی که طرفداران این گجت‌ها چندان از آن دل خوشی ندارند، حداکثر زمان پرواز این وسایل است. در حال حاضر، میانگین زمان پهپاد های مصرفی چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است. اما باید خاطرنشان کنیم که در زمینه‌ی پهپادها شاهد تنوع گسترده‌ای هستیم، تنوعی که باعث شده برخی از آن‌ها بتوانند بر این محدودیت‌ها غلبه کنند و ساعت‌ها در هوا باقی بمانند. همچنین از روی آنها انواع هواپیما، هلیکوپتر اسباب بازی و کوادکوپر را بسازند. در ادامه به مواردی که موفق به غلبه بر این محدودیت شده‌اند یا در آینده خواهند شد، می‌پردازیم. البته باید خاطرنشان کنیم که در این مطلب به پهپادهای نظامی که در حال فعالیت هستند، اشاره نمی‌کنیم.

پهپاد هیبریدی

هرچند بیشتر پهپادهای مصرفی مدت زیادی در هوا نمی‌مانند، اما باید بگوییم که یک شرکت اسپانیایی موفق به ساخت یک پهپاد‌ هیبریدی شده که می‌تواند ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه در هوا بماند. این پهپاد Hybrix.20 نام دارد و به لطف بهره‌گیری از موتور سوختی-برقی، این شرکت موفق به ساخت چنین وسیله‌ای شده است. این پهپاد از یک موتور احتراق و یک ژنراتور برای شارژ باتری در حین پرواز بهره می‌برد.

 

مدیرعامل شرکت Quaternium در همین زمینه می‌گوید: «فناوری هیبریدی پتانسیل زیادی برای پهپادها دارد و ما معتقدیم که نبرد هیبریدی تازه در مراحل اولیه خود قرار دارد و به‌زودی شاهد نتایج شگفت‌انگیزتری خواهیم بود.»

پهپاد خورشیدی

پهپادهایی که مدت زیادی در هوا می‌مانند، می‌توانند تا حد زیادی از انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند. مهندسان و کارکنان شرکت ایرباس با بهره‌گیری از این ایده، پهپاد Zephyr S را ساختند که در ژوئیه ۲۰۱۸ توانست رکورد طولانی‌ترین پرواز پیوسته را بشکند. در اولین تلاش این پهپاد، موفق شد ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه در هوا باقی بماند. انرژی این پهپاد هم از طریق نور خورشید تأمین می‌شد. در شب هم با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در طول روز، این پهپاد همچنان به پرواز خود ادامه می‌داد. مجموع طول هر دو بال این هواپیما ۲۵ متر بود و در هنگام پرواز عمدتا در ارتفاع ۷۰ هزار پایی حرکت می‌کرد.

پهپاد گازوئیلی

 

سال گذشته، پهپاد Vanilla Aircraft’s VA001 که مجهز به موتور گازوئیلی بود، موفق شد رکورد بیشترین زمان پرواز مربوط به موتور سوختی را ثبت کند. این پهپاد موفق شد پنج روز و یک ساعت و ۲۴ دقیقه در هوا باقی بماند. نکته‌ی بسیار جالب‌توجه در مورد این پهپاد این است که حتی بعد از فرود، برای سه روز پرواز دیگر هم سوخت داشت.